Ukrin tarina nykyhetkeen

Ukrin historiaa

Kaikki alkoi kun nuori runoilija Olavi Aaltonen osti käytetyn polkupyörän Kalevi Sorsalta. Aaltonen haaveili Helsingissä kirjoittajarenkaasta. Se alkoi pyöriä nuorisolehti Vihurin ympärillä. Lehti hankki eri puolilta maata avustajia. Tavoitteena oli myös oma valtakunnallinen Väliasemalla-antologia. Vihurin sihteerinä toimi Kalevi Sorsa, joka kävi Tampereella Yhteiskunnallista Korkeakoulua. Kirjallisuuden opettajana toimi puoli-kesälahtelainen Haavi, Kalle Kakkonen, Mikko Naula alias professori Unto Kupiainen. Helsinkiläisten nuorten kirjoittajarenkaan ”kummisedäksi” tuli Olavi Siippainen. Hän muutti lääkärivaimonsa Laura Latvalan työn myötä Pohjois-Karjalan Paiholaan vuonna 1952. Alkoi Pielisjoen kutsu.

Helsinki oli tärkeä, tottakai: kirjalliset salongit ja Paavo Haavikko ja olympialaiset ja Armi Kuusela. Mutta miksi runoilla vain oikeaoppisia pääkaupungin silosäkeitä? Eikö runoryhmä voisi toimia siellä, missä laulut on ennenkin laulettu? Ja mikä ryhmälle tunnukseksi, mikä nimeksi? Onhan Itä-Suomi, Kalevala, Karjalan laulumaat sentään jotain katulyriikkaan verrattuna. Eino Leinokin sieltä!

Olavi Aaltonen osti vuonna 1953 Helsingissä käytetyn polkupyörän Kalevi Sorsalta. Aaltonen lähti polkemaan kohti Pohjois-Karjalaa, Siippaisten luo, kevein mielin, kulunein renkain. Pyörä kulki parissa päivässä Kouvolaan. Mutta sinne se jäi. Hajosi pahainen runoilijan rukki. Kirjalliset sormet eivät sitä saaneet kuntoon. Aaltonen heitti pyörän metsään. Kaihersi pyörän kumi, paloi päässä runorengas, Leinon säe sauhusi.

Ukrin toiminta

Ukri järjestää läpi vuoden tapahtumia sekä omille jäsenilleen että muille kirjallisuudesta kiinnostuneille.

Ukri järjestää perinteisesti kaksi kirjailijamatineaa marraskuussa ja yhden toukokuussa Joensuun pääkirjaston Muikku-salissa. Kirjailijat esittelevät vuoden aikana ilmestyneitä , kustannettuja teoksiaan tai omakustanteita. Marraskuun matineassa jaetaan myös tunnustuspalkinto Vuoden Kynä ansioituneelle tekstinkäyttäjälle tai tuottajalle.

Olemme mukana syyskuussa tapahtuvan Joensuun kirjallisuustapahtuman järjestämisessä. Vuoden 2024 teemana on Maku. Järjestämme perinteisesti kirjallisuustapahtumaan liittyvän kirjallisuusviikon yhteistyökumppaneiden kanssa.

Arvostelupalvelua pyrimme järjestämään matalalla kynnyksellä.

Teemme pohjoiskarjalaista runoutta tunnetuksi ja järjestämme runotilaisuuksia ukrilaisten ja mahdollisesti muiden yhteistyökumppaneiden, kuten Joensuun Lavarunosiiven ja Runon ystävien kanssa. Pidämme myös runokursseja nuorille ja muille kiinnostuneille.

Järjestämme erilaisia tilaisuuksia kuten kirjallisuustietovisoja ja yhteisiä kirjanlukuiltoja, joissa ideana on lukea omaa kirjaansa toisten kanssa.

Valtakunnallisella tasolla osallistumme Kirjailijayhdistysten verkoston toimintaan ja sitä kautta pidämme yhteyksiä muihin kirjoittajayhdistyksiin. Yhteistyö neuvottelukunnan kanssa merkitsee myös tiiviitä yhteyksiä Suomen Kirjailijaliittoon.

Ukri toimii paikallisena yhteistyötahona Suomen Elämäntarinayhdistyksen kanssa järjestämällä tarinaniskennän karsintakilpailun Pohjois-Karjalassa.