Karjalainen: Kirjailijayhdistys Ukrin toiminta vaakalaudalla Joensuussa:

15.4.2024

Olli Sorjonen

Pohjois-Karjalan kirjailijayhdistys Ukri ry taistelee parhaillaan hengissä pysymisestään. Tuloja ei oikein ole, avustuksia ei tipu ja uusien tilojen vuokra pitäisi maksaa.

Yhdistyksen rahastonhoitaja ja johtokunnan jäsen Tarja Tuovinen huokaa raskaasti Joensuun Lyseon lukion vanhassa rakennuksessa sijaitsevissa yhdistyksen toimitiloissa. Jos vuokraa ei saada maksetuksi, loppuu yhdistyksen toiminta käytännössä kokonaan verkkosivuja ja somea lukuun ottamatta.

-Kirjat pakettiin ja etsitään niille joku varastokoppi jostain. Ilmainen varastokoppi.

Akuutein uhka toiminnalle on tilavuokra. Kaupungin omistama huoneisto maksaa 508€ kuussa, eli sata euroa enemmän kuin viime vuonna alta lähtenyt tila.

-Ja sitä tilaa ja vuokraa oli jakamassa myös Sanaratas-yhdistys. He eivät halunneet tänne, koska Lyseolla on ollut sisäilmaongelma.

Ukrin edellinen tila eli Artteli-talo on tällä hetkellä kaupungin remontoitavana.

Tuovinen kertoo, että kaupungilta on pyydetty vuokranalennusta uuteen tilaan, mutta se ei kuulemma tule kyseeseen, sillä kaupunki ei voi vuokrata tilojaan alle käyvän markkinahinnan.

-Paikkahan on loistava, mutta kallis.

Kuinka jo lähes 70 vuotta toiminut kirjailijayhdistys on ajautunut näin vaikeaan tilanteeseen?

Syitä on useita, Tuovinen avaa taustoja.

Yksi merkittävimistä on se, että yhdistyksen pitkäaikainen voimahahmo Kari Tahvanainen kuoli tapaturmaisesti vuonna 2022.

-Meillä oli Karin aikana paljon yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa ja paljon tapahtumia ja niin edelleen. Paljon on toimintoja pudonnut pois hänen myötään.

Vaikka yhdistyksen jäsenmäärä on pysynyt vakaana, noin 200:ssa, ja nuoriakin tulee mukaan, on jäsenmaksujen keruu vaativaa puuhaa.

-Kirjailijat ovat köyhiä. Maksut ovat aina maksamatta. Ja aika passiivista porukkaa he ovat myös, esimerkiksi tulonlähteenä toimiville kolumneille on työlästä löytää kirjoittajia, Tuovinen, itsekin kirjailija, kertoo.

Apurahoja ei ole tänä vuonna irronnut mistään. Ei Taikelta, ei kulttuurirahastolta. Sponsoreita on niitäkin yritetty etsiä, mutta ei ole tärpännyt.

-PKO ostaa aina takasivun mainoksen Ukkonen-lehteemme, se on ainoa sponsorimme. Muita ei tunnu kirjallisuusasiat kiinnostavan.

Yhdistyksen kirjallisuuslehteä ei ole esimerkiksi otettu lainkaan myyntiin Joensuun Suomalaiseen Kirjakauppaan.

Ukkonen-lehden toimittamisen lisäksi Ukri järjestää esimerkiksi kirjallisuusmatineoita, kirjailijailtoja, lukupiiriä introverteille, tietovisaa sekä kokoaa antologioita paikallisilta kirjailijoilta ja jakaa Vuodenkynä-palkintoa. Seuraavaksi vuorossa on tarinankerrontakisat.

Yhdistyksellä on myös mittava kokoelma pohjoiskarjalaista kirjallisuutta.

-Olemme kasvattaneet tuttuja kirjailijoita. Tapani Kinnunen, Marja-Leena Tiainen, Heikki Turunen, Simo Hämäläinen, Eeva Tikka ja niin edelleen. Sami Tissari voitti edellisen tietovisan, Tuovinen luettelee.

Ukrin toiminnan uhanalaisuus on oire laajemmasta kirjallisuuteen liittyvästä ongelmasta.

Hallituksen kulttuurisäästöt alkavat näkyä käytännössä. Avustuksia on koko ajan vähemmän. Kirjojen arvonlisävero nousee 10 prosentista 14 prosenttiin. Se johtaa siihen, että kirjoja ei enää osteta eikä kustanneta yhtä paljon kuin aiemmin. Vähälevikkisiä kirjoja karsitaan kirjastoista, eli juuri niitä meidänkin alueemme kirjailijoiden kirjoja.

Hankalasta tilanteesta huolimatta uusia ajatuksia Ukrissa on. Tarja Tuovisen tavoitteena on luoda Ukrin tiloista kaikille avoin Kirjan talo.

Vastaavia Kirjan taloja on useissa suurissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa.

Vielä tähän hankkeeseen ei ole kuitenkaan löytynyt rahoitusta.

-Se työllistäisi kokopäiväisen työntekijän ja mahdollistaisi sitä kautta paljon uutta. Nyt Ukria tehdään ihmisten omien töiden ohella.